Striae


Striae blijven lastige striemen die op verschillende plekken voor kunnen komen. Toch zijn er een aantal plekken op de huid van het lichaam waar striae meer voor komt. Dit komt door de groei van de huid en de beweging van de huid. Op bepaalde plekken gebeurt dit meer dan bijvoorbeeld op de bovenrug, waar de huid veel minder groeit en veel strakker is. Striae komen dus op sommige plekken meer voor, maar op welke plekken komt striae eigenlijk voor?

Groeistrepen

Striae worden ook wel groeistrepen genoemd. Het zijn dunne strepen van enkele centimeters lang en enkele millimeters breed. Een plek die heel bekend is waar het voorkomt is natuurlijk de buik. Dit komt vooral veel voor bij zwangere vrouwen en het worden dan zwangerschapsstriemen genoemd. Maar ook bij mensen met overgewicht kunnen er striae voorkomen op de buik. Na een zwangerschap verandert de buik natuurlijk ook, waardoor de striae ook weer behoorlijk kan veranderen.

Striae en Overgewicht

Striae kunnen snel voorkomen bij overgewicht. Vooral als iemand snel aan komt in gewicht. Dit kan natuurlijk verschillende redenen hebben, maar in een periode dat er veel overgewicht is bij een persoon, verandert het lichaam ook behoorlijk en de huid natuurlijk ook. De huid heeft verschillende lagen, waardoor onder de huid het bindweefsel kan scheuren. Het bovenste gedeelte bij de binnen benen hebben meestal het meest te verduren als iemand flink is aangekomen. Op die vlek verzamelt namelijk het vet en blijven de benen groeien en bewegen. De kans dat daar veel striae voorkomen is groot na het hebben van overgewicht.

Striae op andere lichaamsdelen

Er zijn ook andere groepen waar striae voor kunnen komen. Voorbeelden van deze groepen zijn bodybuilders, pubers, adolescenten en mensen die medicijnen gebruiken, zoals zalf en prednison. Elke groep heeft bepaalde lichaamsdelen waar striae voor komen op verschillende plekken. Zo hebben bodybuilders vooral striae op de borsten en rond de bovenarmen. Pubers en adolescenten kunnen striae hebben op plekken waar het lichaam sneller groeit, dus ook op de buik, maar ook op de armen, de benen en in de nek. Heel het lichaam groeit dan, het bindweefsel onder de opperhuid gaat scheuren en op de plekken waar het lichaam behoorlijk snel groeit ontstaan striae. 

 Voorbeelden van striae

Striae zijn niet mooi en het is ook niet mooi om te zien. Toch heeft striae verschillende kenmerken en zijn lang niet alle striae hetzelfde. Als u denkt dat u striae zou hebben, dan is het wel slim om eens te kijken of u zeker weet dat u echt striae hebt. Hoe kunt u dit doen? Door te herkennen wat striae zijn en hoe het er nu precies uit kan zien. Ook verschillen striae als het bijvoorbeeld op de buik zichtbaar is of tussen de bovenbenen.

Zijkant van de buik

Een voorbeeld waar striae voorkomen is op de zijkant van de buik. Dit is dan niet vanwege een zwangerschap, maar dit komt bijna altijd door een het snel krijgen van overgewicht. Soms kunnen striae ook zichtbaar zijn op de buik door een snelle groeispurt, maar dan zien de striae er anders uit dan wanneer het echt door het snelle overgewicht komt.

Een voorbeeld van hoe het op de zijkant van de buik eruit ziet, is redelijk lastig te geven. Deze vorm van striae op de buik lijken eigenlijk een soort brandwonden. Het zijn meestal lange striemen die toch een aantal centimeters breed zijn. De kleur is vlezig rood en het lijken juist brandwonden, omdat het lijkt alsof het niet meer de opperhuid is, maar dit komt natuurlijk door de scheuring van het bindweefsel ónder de opperhuid.

De bovenbenen

Een bekende plek waar striae veel voor kunnen komen is toch de bovenbenen. Dit kan twee oorzaken hebben: overgewicht én groei. Meestal kan het ook een combinatie zijn, waardoor het bindweefsel onder de opperhuid precies bij de bovenbenen scheurt, maar hoe ziet dat eruit? De striemen lijken lichter op de huid te zitten dan de striemen die op de zijkant van de buik liggen, zoals hierboven is omschreven.

De striemen hebben meer een paarsige kleur en de striemen worden wat vager aan de buitenkant van de benen, totdat de striemen daar niet meer te zien zijn. De striae zijn niet groot of breed. Het zijn wat kleinere striemen die als een soort lichte bliksemschichten van de binnenkant van de bovenbenen naar de buitenkant van de bovenbenen gaan.

De zwangerschapsbuik

Natuurlijk kan de zwangerschapsbuik niet ontbreken als voorbeeld. Striae worden ook wel zwangerschapsstriemen genoemd. Omdat die zwangerschapsstriemen juist heel veel voorkomen door het groeien van de baby in de buik. Waardoor het bindweefsel onder de opperhuid gaat scheuren.

Maar hoe zien die zwangerschapsstriemen op die zwangerschapsbuik er nu precies uit? De striemen op de buik lijken al meer op de striemen die ook op de bovenbenen te vinden zijn, dan op de striemen die aan de zijkant van de buik te vinden is. Deze striemen kent ook verschillende vormen, maar meestal zijn de striemen op de zwangerschapsbuik van een iets lichtere, roze kleur. De striemen die bij de navel zichtbaar zijn, zijn vaak wat donkerder en roder van kleur. Naarmate de striemen zakken worden ze wat lichter, roze en verdwijnen ze uiteindelijk ook weer.

Voorkomen van Striae

Striae worden regelmatig littekens genoemd. Dit is altijd als de striae al op de huid zijn ontstaan en als littekens verwijderen niet meer gaat lukken of misschien wel? Maar dat is een andere vraag. Het gaat erom of u striae helemaal kunt voorkomen om nooit striae te kunnen krijgen. En zo ja, wat moet u dan doen om striae te kunnen voorkomen?

Erfelijke factoren

Misschien twee belangrijke woorden om mee te beginnen: erfelijke factoren. Dit houdt in dat de kans groot is iets dat iets wordt geërfd. Zo zit het ook met striae. Er spelen erfelijke factoren mee wanneer u striae zou kunnen krijgen. De kans is dus al groot dat uw moeder, uw broer of uw tante al iets van verschijnselen van striae hebben gehad, of zelfs al littekens hebben die moeilijk te verwijderen zijn. Toch is het antwoord op de vraag of striae te voorkomen zijn: ja. Volmondig ja zelfs. Maar hoe kunt u striae nu voorkomen?

Onze huid

U kunt uw huid als dubbelzijdig glas zien. Het heeft veel te voorduren als er een bal tegen aankomt, maar het breekt bijna nooit. Zo kunt u ook uw huid zien. Uw huid is breekbaar, maar toch gebruiken we ons huid heel veel. Al hebben we dat zelf niet eens door. We pakken er dingen mee, onze huid wordt gestreeld, we lopen op onze huid, we liggen op onze huid. Natuurlijk kan de huid daar allemaal tegen, maar om striae te kunnen voorkomen is het belangrijk dat die huid soepel wordt gehouden en dat de huid enige verzorging en behandeling krijgt. Maar hoe kunt u dat doen?

Behandelen van uw huid

De huid moet soepel worden gemaakt, indien u striae wilt voorkomen. Want het kan wel degelijk. Het bindweefsel gaat scheuren ónder de opperhuid, dit gebeurt alleen als het bindweefsel een uitweg zoekt en dan moet scheuren. Als de huid soepel en flexibel is en er aandacht aan wordt besteed. Dan kan de huid meer aan en is de kans dat het bindweefsel gaat scheuren ook minder klein en minder aanwezig. 

Zalfjes en crèmes 

Er zijn talloze middeltjes en methoden en mensen die beweren dat zij de perfecte remedie hebben om striae te voorkomen. Het is aan u om een keuze te maken tussen deze talloze middeltjes. Zo kunt u zich insmeren met etherische oliën, ook kunt u bodylotion gebruiken, maar ook uienzalf of spenenzalf en vocht inbrengende crèmes. Al deze zalfjes en crèmes kunnen wel degelijk verschil maken. Het is wel belangrijk dat u dat dan aanbrengt op alle plekken van de huid en dat u dit regelmatig doet. Dan kan het nog best eens helpen zodat u striae zou kunnen voorkomen.

Middeltjes en methoden

Uiteraard zijn er ook andere middeltjes en methoden buiten de crèmes en zalfjes. Zo kunt u Vitamine E supplementen proberen en verder kunt u zorgen voor een regelmatige huidmassage, zodat de huid soepel en flexibel blijft. Het drinken van voldoende water is ook belangrijk. U zou het niet denken, maar het dragen van corrigerend ondergoed kan ook een verschil maken. Omdat de huid dan op die manier goed in vorm blijft. Denk ook aan uw voeding zodat die gezond, gevarieerd en uitgebalanceerd is.