"Happiness is not a destination but a way of life."

 

Beste lezer,

In mijn praktijk geef ik onder andere mindfulness trainingen..  In de lezing zal ik meer vertellen over mindfulness en zal je ervaren hoe mindfulness voelt.

 

Tijd: 20.00-21.00 uur (inloop vanaf 19.30uur)

Kosten: Gratis

Telefoon: 06-23 98 52 43 

maximaal 12 plaatsen

 

Graag vooraf aanmelden                                              

Bekijk mijn website: voor meer informatie.

 

 

Uitgelicht pagina van mindfulnessriseandshine.nl                       

                                                                                                                                                                  


Workshops, iedere laatste vrijdag vd maand

Tijd: 20.00-21.00 uur (inloop vanaf 19.30uur)

Kosten: 20euro

Telefoon: 06-23 98 52 43 

maximaal 12 plaatsen

 

Graag vooraf aanmelden                                              

Bekijk mijn website: voor meer informatie.

 

 

Uitgelicht pagina van mindfulnessriseandshine.nl      

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.


Mindfulness

 

Hier en nu

 

Waarom mindfulness?

Probeer je een moment voor de geest te halen waarop je heel erg schok van iets. Je zag bv maar net dat er een vrachtwagen voorbij kwam rijden wanneer je over wilde steken. De angstgevoelens die je dan voelt zijn heftig en voelen niet fijn. Dat is ook de bedoeling want dit is bedoeld om je te alarmeren. Je reageert snel en vlucht terug de stoep op.

 

Wanneer de oorzaak van een probleem buiten je ligt, is een reactie als vluchten of vechten logisch. Als je weg moet duiken voor een dolle stier, is het maar goed dat je dit doet. Het probleem is dat we vaak hetzelfde doen voor onze eigen gedachten, gevoelens en ons zelfbesef. Voor een stier kun je wegduiken, voor jezelf niet. Je kunt je gedachten en gevoelens niet uitschakelen. Ze zullen er altijd zijn, dus wat is het alternatief voor vluchten of vermijden?

 

Mindfulness is een vorm van bewustzijn die ontstaat door doelbewust aandacht te geven aan dingen zoals ze zijn, zonder mening of oordeel daarover. De oefeningen die er zijn is gericht op beleving van het hier en nu. Door contact te maken met je zintuigen en bewust te letten op wat je ervaart, wordt de manier waarop je dingen beleefd intenser en daardoor waardevoller. Mindfulness richt zich op alledaagse dingen, die we meestal als vanzelfsprekend ervaren, of die we negeren. Hierbij leer je ook om niet te oordelen en dingen ervaren zoals ze zijn, en niet zoals we willen dat ze zijn. Dit kan je toepassen op je dagelijks leven en kan iedereen aanleren.

 

Hoe vaker je oefent, des te beter je je gevoelens beleef en de wereld om je heen kan ervaren. Waarom werkt mindfulness zo goed? Hoe meer je geleerd hebt bedreigende gedachten en gevoelens op een onbevangen en onbevooroordeelde manier te ervaren, hoe kleiner de kans wordt dat je last zal hebben van die gedachten en gevoelens.

 

Omdat je niet meer over de gevoelens oordeelt, ervaar je ze niet als ‘lastig’ of ‘bedreigend’. Met andere woorden: de problemen die je ervaart met je gedachten en gevoelens worden veroorzaakt door de manier waarop je dit probeert op te lossen. Het feit dat we als mensen negatieve gedachten, gevoelens en omstandigheden tegenkomen, is op zichzelf niet de oorzaak van menselijk lijden. Het feit dat we lijden wordt m.n. veroorzaakt, doordat we er alles aan doen om die gedachten, gevoelens en omstandigheden te vermijden.

Misschien probeer je om deze negatieve gevoelens en gedachten niet te hebben Door de oefeningen leer je dit niet te doen, waardoor je zult ontdekken wat je al die tijd vermeden hebt. Dit kan spannend zijn, om de comfortzone te stappen. Zie het als een hereniging met jezelf. Het is misschien lang geleden dat je echt contact hebt gehad net jezelf, dat voelt alsof je jezelf opnieuw moet leren kennen. Gedurende dit proces komen er vroeg of laat weer vertrouwde gevoelens bovendrijven.

 

Wat is mindfulness niet?

 

Het is belangrijk dat je de oefeningen doet zonder verwachtingen. Met z’n instelling is je verstand weer bezig om je gevoelens te controleren of je gaat dit gebruiken om je negatieve gevoelens juist weg te duwen.

 

Mindfulness heeft niets te maken met de regels van het verstand. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen positieve of negatieve gedachten, alles mag er zijn zonder dat hier eisen aan worden gesteld Iedere moment van de dag is geschikt om in het ‘nu’ te zijn. Of je nu opgewekt, gedeprimeerd, rustig bang, boos of moe bent: er is nooit een reden om niet in het nu te zijn.

 

“je kan beter voelen dan denken, meestal eigenlijk”,

 

Mindfulness heeft tot doel om het contact met je zintuigen te vergroten, waardoor je meer met beide benen op de grond staat.

 

Huiswerk

Meditatie

Wandelen of fietsen in de natuur

Bijgaande oefeningen.