Pijnbestrijding met Alternatieve Therapieen

Op de website van Harvard Healt Publications verscheen een publicatie over pijnbestrijding zonder medicijnen of een operatie te moeten ondergaan. .


Pijn is zo slopend dat het vermogen om te slapen, te werken en te genieten van het leven te wensen over laat. Het kan daarmate verergeren dat het onder andere kan leiden tot depressie en angstklachten. Ontlasting van de pijn is vaak een trial- and- error aanpak. Veel mensen vinden het fijn om te kiezen uit een scala van verschillende pijn behandelingen en remedies die bij hun levenstijl past.

Naast de standaard (chemische) pijnstillers en/of chirurgie van specifieke problemen hebben patiënten en hun artsen ook toegang tot een breed scala van therapieën voor pijn zoals acupunctuur , biofeedback, actuele behandelingen, hulpmiddelen, tai chi en yoga zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden. Niet iedereen is in staat of bereid om pijnstillers elke dag in te nemen en niet iedereen kan of moet een operatie ondergaan voor pijnlijke aandoeningen . Het goede nieuws is dat de reguliere geneeskunde kan kiezen uit een breder scala van behandelingen dan ooit tevoren .

Pijnbestrijding zonder medicijnen of chirurgische ingrepen  verzamelt de meest recente informatie over een verscheidenheid van non-drugs pijnstillende therapieën en hun toepassingen op een aantal veel voorkomende vormen van pijn. Het biedt ook speciale behandelingen voor voorkomende pijn zoals: lage rugpijn , kniepijn , gordelroos, hiel pijn, fibromyalgie en andere voorkomende pijnen.

Pijnbestrijding zonder medicijnen of chirurgie werd opgesteld in samenwerking met de redactie van Harvard Health Publications en Diana Post, MD assistent- professor in de geneeskunde , de Harvard Medical School , arts , Department of Medicine , Brigham and Women 's Hospital ( 49 pagina's , 2012 )

 

 

Mind - body technieken

Mind - body ontspanning technieken zijn goed toepasbaar voor stress -reducerende strategieën. Er zijn een aantal technieken en filosofieën die gebruikt worden voor de behandeling van pijn en hebben meestal een aantal fundamentele onderwerpen gemeen . Ten eerste kan chronische pijn mensen een gevoel geven dat ze de controle overhun lichaam en leven verliezen. Uiteindelijk kan een persoon die lijdt aan chronische pijn het gevoel hebben dat ze geen grip meer hebben op hun omdat hun leven zodanig beheerst wordt door de pijn, dat ze vaak weinig kunnen ondernemen en dagelijks rekening moeten houden met hun algehele toestand. Therapieën die gericht zijn om de gehele persoon aanpakken, met inbegrip van de geest en emoties , kunnen bijdragen tot het herstel van een gevoel van zelfbeheersing en self-efficacy. Bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie (CGT ) is een vorm van psychotherapie die streeft naar contraproductieve gedachten en gedragspatronen die pijn kan verergeren breken . Omdat de waarneming van pijn voor ieder persoon anders is, kan men CGT gebruiken om hun perceptie van pijn onder controle te krijgen. Op dezelfde manier kan ontspannende therapieën, zoals meditatie, de stress en angst die gepaard gaat met de  pijn verlagen en helpen om weer  enige controle te krijgen over het leven.

 

Het gemeenschappelijk doel van vele ontspanningstechnieken en programma's is uit te schakelen van wat bekend staat als de ' vecht-of - vluchtreactie ' of de ' stress respons . "Dit is de reactie die men voelt wanneer men geconfronteerd word met iets beangstigend. Ontspanningstechnieken leggen de nadruk op een sterke verbinding tussen de geest en het lichaam en kunnen metabolistische en hormonale reacties kalmeren .

De ontspannings reactie is het tegenovergestelde van de stress respons. Met behulp van een ontspanningstechniek, zoals meditatie , kan men de ontspanning wekken en een toestand van diepe vrede en rust creëren .

Hieronder vindt u beschrijvingen van algemeen toegepaste ontspanningstechnieken .


Meditatie en mindfulness


Mindfulness meditatie is nauw verwant aan andere technieken die de relaxatie respons op wekken . Het kernbegrip van mindfulness is de praktijk van het doelbewust je aandacht te richten op het huidige moment - en accepteren zonder te oordelen. Mindfulness meditatie is een veel voorkomende en steeds populairdere vorm van meditatie.  Mindfulness is het tegenovergestelde van multitasking . Het heeft zijn wortels in boeddhistische praktijken en leert ons om elk moment te leven zoals het zich ontvouwt, maar zonder te oordelen wat we voelen en waarnemen. Het gaat om het loslaten van het verleden en de toekomst in je geest. Mindfulness is een onderdeel van vele andere ontspanningstechnieken, waaronder yoga, diepe ademhaling, tai chi , massage, reflexologie, journaling en gebed .

Wetenschappers hebben de voordelen ontdekt van mindfulness technieken die helpen om stress te verlichten, te gebruiken voor behandeling van hart-en vaatziekten en verlichting van aandoeningen zoals hoge bloeddruk, chronische pijn, slaapproblemen, en gastro-intestinale problemen . Mindfulness meditatie kan mensen helpen door te breken angstige en depressieve denkpatronen en het herstel van een gevoel van controle over hun aandoening .

Progressieve relaxatie

Deze vorm van ontspannings therapie richt zich op het ontspannen van je spieren vanuit de toppen van je tenen tot aan de bovenkant van je hoofd of omgekeerd. Net als bij andere ontspannende therapieën, kan progressieve spierontspanning helpen om stress en angst die pijn met zich mee kan brengen te verlagen. Deze therapie kan helpen om de cotrole over de reacties te herwinnen.

Ademhalingsoefeningen

De zelfbewuste, gecontroleerde ademhaling is een bouwsteen van vele ontspannende therapieën. De Lamaze techniek die tevens gebruikt kan worden voor pijn is een pijn -reducerende ontspanning techniek gebaseerd op de ademhaling . Gecontroleerde ademhaling kan altijd en overal worden gedaan .

Hypnose therapie

Klinische hypnose is een procedure waarbij een getrainde arts of therapeut de patiënt een reeks van verbale instructies geeft met het doel de patiënt te helpen om in een diepe ontspanningstoestand te bevinden. In deze ontspannen toestand is de patiënt zich bewust van alles wat er gaande is maar op hetzelfde moment raakt de patient steeds meer verdiept in het gebruik van zijn of haar denken zoals voorgeschreven door de therapeut. Therapeuten maken gebruik van verschillende technieken om hun patiënten te helpen om zelfbeheersing en zelfvertrouwen te krijgen en doelen te bereiken, zoals het verminderen van gevoelens van pijn. Therapeuten leren hun patienten vaak een methode van zelfhypnose die ze kunnen gebruiken om zichzelf te sterken en pijn kunnen reduceren.

Evidence - based onderzoek naar het gebruik van hypnose om pijn te verlichten is beperkt maar een grote, goed opgezette studie toonde Boost haar geloofwaardigheid dat hypnose een nuttige en kostenbesparende pijnbestrijding methode is voor ziekenhuizen. Gepubliceerd in The Lancet in 2000 , de studie evalueerde de effectiviteit van hypnose - genaamde " nonpharmacologic analgesie " - in het verlichten van pijn en angst bij mensen die een eenvoudige chirugische ingreep kregen, zoals angiografie , angioplastiek , en eenvoudige procedures nier of lever biopten. Deze patienten waren bij bewustzijn. Patiënten die deelgenomen aan een zelf - hypnose ontspanning sessie en die deelnamen aan diepe ademhaling en concentratie technieken vonden de onderzoekers dat deze patiënten minder dan de helft aan de hoeveelheid pijnstillers gerbuikten dan die werden gebruikt door diegenen die een standaard behandeling kregen. Procedures namen ook minder tijd in beslag voor deze hypnose groep, en ze hadden minder last van angst en pijn.

Daarnaast is er een overzicht van 13 studies van chronische pijn gepubliceerd in het International Journal of Clinical and Experimental hypnotherapie in 2007 vond dat hypnose consequent minder pijn en was effectiever dan fysiotherapie en educatieve inspanningen . Klinisch onderzoek toont aan dat hypnose effectief is bij de behandeling van fibromyalgie en migraine .

Bron:  www.health.harvard.edu