Vitamine B12

Vitamine B12
Vitamine B12

Vitamine B12 is ook bekend onder de naam cobalamine

Vitamine B12 is essentieel voor allerlei systemen in het lichaam, onder andere voor de gezondheid van het zenuwstelsel, het immuunsysteem, het hart-en vaatstelsel, bewegingsstelsel en het maag-darmstelsel.

 

Wanneer er niet voldoende B12 opgenomen wordt in het lichaam dan kunnen er allerlei klachten optreden en kan dit leiden tot bloedarmoede, tintelingen in de vingers, ataxie, vermindering pijnbeleving, depressie, dementie paraestesie, geheugenverlies, duizeligheid, menstruatiestoornissen, hoofdpijn, coördinatiestoornissen, psychose, vermoeidheid of ataxie en spierzwakte in de benen.

 

Een tekort ontstaat als je geen dierlijke producten eet of een tekort hebt aan de stof Intrinsic Factor. Dit eiwit zorgt voor de opname van vitamine B12 in de dunne darm. Ook gebruik van het geneesmiddel metformine door diabetespatiënten kan de opname van vitamine B12 remmen.

Aanvullen van een tekort aan vitamine B12

Wanneer de waarden van B12 tekort is kun je dit tekort aanvullen met B12 supplementen. De meeste supplementen zijn verkrijgbaar in tabletvorm of druppels. Ook is het mogelijk om de vitamine B12 worden toegediend te krijgen als injectie voor die groep die ernstige tekorten hebben. Het mooie van vitamine B12 is het uitbalancerende effect dat het heeft op je lichaam. Het verhoogt je energie, maar het kalmeert tegelijkertijd ook.

 

 

In welke voedingsmiddelen komt B12 voor?

Vitamine B12 komt alleen maar voor in dierlijke producten zoals vis, (orgaan)vlees, melk(producten), blauwe schimmelkaas en eieren.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0